vrijdag 5 juni 2009

Trainingskamp

Tenminste, daar lijkt het soms wel op! Ik heb deze week weer twee trainingen gehad. Eerst dinsdag bij Ruud en Hedwig. Chantalle en Jan zijn daar begonnen met reduceren en deduceren ... dat klinkt best gestudeerd vind ik zelf, wat ik bedoel is dat ze nog steeds proberen uit te vinden waarom ik het bij de puppytraining niet zo naar m'n zin heb, en bij de instroomcursus wel. En afgelopen dinsdag zijn ze daarom begonnen om één van de mogelijke redenen die ze hadden bedacht uit te sluiten. Namelijk dat ik trainen met Chantalle leuker vind dan trainen met Jan. Conclusie van dit niet echt wetenschappelijke onderzoekje is: NEE. Nou ja dat wist ik natuurlijk al, maar zij nog niet. Dinsdag heeft Chantalle namelijk met me getraind, en ik vond de training er niks leuker om. Ze hadden zelfs Nalla en Mellow meegenomen omdat ik rondom hun altijd wat vrijer ben, maar ja ik moest het daar toch mooi in m'n eentje doen toen puntje bij paaltje kwam. Qua m'n best doen zat het wel snor, ik heb alle oefeningetjes keurig gedaan al zeg ik het zelf. Naast dat was het enige positieve puntje dat ik aan het einde van de training een heel klein beetje toenadering zocht tot de flatcoatpup van Dianne - bij haar voel ik me sowieso wel redelijk oke. Benieuwd hoe ze hun onderzoek volgende week voortzetten!

Gisteren was het weer de dag van de instroomcursus bij Exarcio. En ik liep weer 100% relaxed mee naar binnen, ik voel me daar gewoon op m'n gemak. Die blaffende herder doet me erg denken aan vroeger, toen ik nog in Belgie woonde en daar met blaffende honden omringd was. Ik heb er niks van in ieder geval. De andere hondjes zijn ook cool, vooral een zwarte kruising van niet terug te herleiden ouders (iets met bouvier en labrador misschien?) vind ik erg leuk. Dat laat ik overigens niet blijken door wild te doen en haar uit te dagen, maar door dicht bij haar te gaan staan, waarbij zij mij mag onderzoeken en ik haar.

Chantalle en Jan hebben daar het tweede deel van hun onderzoekje gedaan, want Jan heeft met me getraind. En dat ging net zo goed als vorige week met Chantalle. Dat sloot dus goed aan bij wat ze na de puppytaining al hadden bedacht: mijn angst tijdens de training ligt niet aan hen. Ik heb m'n oefeningen weer keurig gedaan; zitten, af, staan, volgen, blijven (liggend en zittend). Alleen het voor komen ging niet zo. In het bos luister ik heel goed naar de fluit. Als die fluit gaat weet ik dat ik iets lekkers krijg, dus - vreetzakje als ik ben - dan kom ik meestal altijd zeg maar. Nu stond ik bij Martin, die speelde voor vasthoudpaal, en toen Jan afstand had genomen en op de fluit blies, moest ik Martin nog even verder onderzoeken. Ik hoorde de fluit wel, zag Jan ook wel staan, maar first things first. Toen ie ook nog "kom voor" ging roepen ben ik maar naar hem toegegaan. Natuurlijk wel even laten zien dat ik keurig voor kom zitten! We hebben het nog een keer geoefend, maar deze keer bleef ik nog langer zitten. Martin besloot me een handje te helpen en pakte de riem weer vast die hij al had losgelaten ... nou daar schrok ik dus wel even van, ik neem graag alleen zelf het initiatief om mensen te onderzoeken. Als ze mijn kant op lopen vind ik niet altijd leuk. Dus Martin heb ik vanaf toen ook goed in de gaten gehouden, maar er was daarna geen reden meer om te schrikken van hem.

Martin heeft overigens weer veel aan alle bazen verteld over het opvoeden van honden, bijvoorbeeld over het verschil tussen dominantie en ranghoogte. Ik ben geen dominante hond, maar probeer natuurlijk, zoals elke hond, hogerop te komen door de bazen en Nalla en Mellow af en toe te testen. Dan doe ik net of ik speels ben, en dan bijt ik bijvoorbeeld in de riem, of in hun polsen, en bij Nalla en Mellow in hun nek. Of ik doe net of ik ze niet hoor als ze m'n aandacht willen hebben. Met het doel om te kijken hoe ver ik mag gaan. Want hoe hoger in de rang, hoe meer ik te zeggen heb in huis! Tot nu toe kom ik nog niet veel verder, maar ik blijf het proberen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten