vrijdag 29 mei 2009

Positief nieuws

Ik was van de week een beetje in mineur, omdat ik de puppytraining deze week als erg veel stress heb ervaren. Of eigenlijk niet zozeer de training, want die ging goed en was leuk, maar meer mijn kleine aanvaring met wat mensen daar. Dus ik zag een beetje op tegen de nieuwe training bij Exarcio. Weer nieuwe mensen en honden, een overdekte paardenbak waarin getraind wordt ... moet dat nou allemaal? Maar ik kan je vertellen dat het allemaal heel erg meeviel. Ik was zowaar behoorlijk relaxed gedurende het hele uur! Dat begon al bij het naar binnen gaan. Chantalle bouwde het rustig op, eerst buiten even kennis gemaakt met de trainers (die zijn volgens mij oke!) en vervolgens naar binnen en even een klein beetje afstand tot de andere honden en mensen gehouden. Zo kon ik iedereen goed observeren en inschatten. Het leuke was dat er deze keer geen kleine drukke flatcoatpuppies waren, wat een verademing! Er waren alleen maar grote, volwassen honden. Overigens best flinke druktemakers, waaronder zeer enthousiaste labradors en een Duitse herder die steeds moest laten weten dat hij er was.

Dat het allemaal grote honden waren had te maken met het feit dat ik meedoe aan de instromerscursus. Een cursus voor honden, die gezien hun leeftijd niet meer deel kunnen nemen aan puppytraining of juniortraining en zonder die vooropleiding bij Exarcio niet in andere groepen kunnen instromen. Ik heb deze eerste les veel theorie gehoord van Martin, onze trainer. Die heb ik rustig aangehoord. Verder heeft iedereen laten zien wat hij of zij zo'n beetje kan. Dus zitten, af, volgen en komen op bevel. Ik heb me echt goed staande gehouden en mijn staart, de graadmeter of ik wel of niet op mijn gemak ben, heeft bijna de hele tijd omhoog of neutraal gestaan! Dus al met al een positieve ervaring!

Dan begint bij Chantalle en Jan nu natuurlijk het zoekwerk naar de oorzaak waarom ik bij deze training relaxed ben en bij de puppytaining niet. Ik weet het natuurlijk wel: het is omdat %$#&*&^^@## en omdat +))*@!!!%$^&$#@$ en niet in de laatste plaats door ))(((^&^*(%$$$!*&&. Maar dan loop ik dus tegen het probleem aan dat de vertaalmachine van hondentaal naar mensentaal nog uitgevonden moet worden...

Enkele mogelijkheden die Chantalle en Jan hebben besproken zijn:
  • Het feit dat ik aan een PUPPY training moet meedoen, terwijl ik dat dus zo niet meer ben.
  • Het feit dat de ene training door Jan wordt gedaan en de andere door Chantalle.
  • Het feit dat de ene training in de open lucht is en de andere in een afgesloten ruimte (grote paardenbak/schuur, iets dat ik uit mijn verleden nog goed ken).
  • Het feit dat er geen drukke nietsontziende pups zijn, maar (net zo drukke) grote honden.

Nu hebben ze met de trainers Exarcio afgesproken dat ze afwisselend de training doen. En dat zullen ze ook bij de puppy-training gaan doen. Dus de eerstvolgende keer traint Chantalle met me in Escharen! En de volgende keer traint Jan met me bij Exarcio.

Maar eerst moet er in het komende weekend getraind worden met Mellow en Nalla, want die hebben volgende week de afsluitende "wedstrijd"dag van hun apporteertraining bij Ruud en Hedwig. En ik mag mee! En dat is super want die trainingen zijn namelijk ook leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten